søndag den 13. august 2006

Am venit în România

Så er jeg ankommet til Rumænien.

Efter den lange køretur gennem Tyskland, Østrig og Ungarn ankom jeg til den rumænske grænse onsdag aften. Jeg så frem til flere timer med toldere, der ville gennemrode mine ting and stille spørgsmål til de papirer, jeg havde med fra HP og brevet fra Danis mor mht. leje af lejlighed etc. Så jeg kører op til lugen og viser tolderen mit pas... Han kigger lidt på det, kigger på mig og skuler til bilen. Så stempler han passet og ønsker mig en god aften. Og det var det... 1 minut!

Jeg kører ind i landet og kan næsten ikke tro, det er gået så let. Jeg skal mødes med Dani i byen Oradea, som ligger lige på den anden side af grænsen. Hun kommer med et tog kl. 23.45, så der var nogle timer til, vi skulle mødes. Jeg kører hen til et hotel, vi på forhånd har udvalgt, og går ind og booker et dobbeltværelse. Et par timer senere kører jeg til banegården og henter Dani. Det var rigtig skønt at se hende igen - og ret uvirkeligt: at jeg nu endelig var her, og at dette ikke blot var et kort ferieophold... men noget vedvarende.

Næste dag kører vi mod Bukarest via Cluj-Napoca, Iulia Alba, Sibiu, Pitesti. Jeg får det dog lidt dårligt undervejs - måske på grund af bjergkørslen. Jeg er ikke vant til at befinde mig i 6-700 meters højde. Jeg havde også lidt problemer gennem Østrig. Så efter frokost i Cluj-Napoca kører vi ca. 80 km mere og overnatter i Iulia Alba på et lækkert 4-stjernet hotel. Det kostede 290 Lei for værelset, hvilket svarer til ca. 750 kroner. Biligt for 4 stjerner.

Næste dag kører vi resten af vejen til Bukarest, og jeg har det bedre. Det bliver dog ikke helt uden problemer. Først kører vi forkert og opdager det først efter ca. en times kørsel. Vi vender dog ikke om, men spørger os lidt for og ender med at komme på rette spor ved at køre ad mindre landeveje tilbage til den rette vej. Det er meget op og ned ad småbjerge, men det går nu fint. Indtil udstødningen ryger sig en tur. Nåja, ikke helt - vi kan køre med det, men det larmer som bare f...., så vi ender med at finde et værksted, der kan svejse det sammen. Det tager en time, og så er vi på vejen igen. Sidst på aftenen ankommer vi til Bukarest og lejligheden. Vi får slæbt alle mine ting op fra bilen... og så var jeg fremme. 5 dage efter afgang fra Aalborg. :)

Mere kommer snart... også billeder fra Bukarest.